היתכנות עסקית - מונחים

בדיקת התכנות מבוצעת לכל רעיון חדש למיזם, במטרה להגיע למסקנה האם יש למיזם התכנות עסקית ולהעריך מהו הפוטנציאל העסקי שלו והאם מתאים ליזמים.

בבדיקת ההתכנות אנו מנסים להעריך איך ייראה המיזם בעתיד מבחינת מרכיביו הבסיסיים - המוצר, השוק, אופן הפעילות והכסף.

שוק יעד - הכוונה ללקוחות והמשתמשים אליהם המיזם יפנה. 

אנו מפלחים את השוק לקבוצות הומוגניות לפי קריטריונים שונים, לבחירתנו, או כפי שיתר המתחרים מפלחים. קריטריונים כגון - גיל, מגדר, איזור גיאוגרפי, אופי הפעילות (פרטי, עסקי, מוסדי), גודל, משתמשי סמארטפונים, ועוד.

לאחר מכן אנו בוחרים פלח שוק אחד או יותר אליו אנו נפנה. 

נשמע פשוט. ואכן במקרים של מיזמים ועסקים "רגילים" הצורך של קהל היעד הוא פשוט וברור ואנו מציעים פתרון שהוא טוב יותר או זול יותר מהמתחרים.

עם זאת בהרבה מקרים של מוצרים ושירותים חדשניים, המשימה המאד חשובה של זיהוי והגדרת הצורך של קהל היעד, יכולה להיות הרבה יותר מורכבת. לפעמים אפילו המשתמשים והלקוחות עצמם לא יודעים ומבינים את הצורך שלהם בצורה מספיק טובה וברורה ואנו "נאלצים" להבין טוב יותר מהם צריכים ורוצים.

לעתים תוך כדי תהליך פ...

הזדמנות עסקית מוגדרת כ "שינויים בסביבה העסקית המגדילים את השוק הפוטנציאלי, עם אפשרות לפעילות ורווח עסקי". לדוגמא - גידול צפוי במספר האופניים החשמליים בישראל מהווה הזדמנות עסקית לחנויות אופניים לפנות ולחזק את פעילותן בתחום האופניים החשמליים. דוגמא נוספת היא - גידול גלובלי בכמות וביכולת ההוצאה של בני הדור ה- Y (ילידי שנות השמונים והתשעים במאה העשרים) מהווה הזדמנות עסקית לענפים שונים הפונים לשוק זה.

חסמי הכניסה לענף הם אותם משאבים ויכולות שצריך להיות לכל עסק שרוצה להיכנס לענף ולשווק לשוק.

חסמי הכניסה יכולים להיות גבוהים / בינוניים / נמוכים. ענף אטרקטיבי יותר הוא ענף בעלי חסמי כניסה גבוהים, שיוצרים קושי למתחרים חדשים להיכנס אליו.

למשל - ענף התקשורת הסלולארית בישראל הוא בעל חסמי כניסה גבוהים הכוללים אישור של משרד התקשורת, הקצאת תדרים, קיום של תשתית טכנולוגית ועוד. זאת לעומת ענף קידום אתרים שהוא בעל חסמי כניסה נמוכים יחסי...

הגדרת המוצר

המוצר (או השירות) מורכב מחומרי גלם ומרכיבים שונים

המוצר (או השירות) עושה פעולה/ות כלשהי/ן

המוצר (או השירות) מספק ערך ללקוח (באמצעות הפעולה הנ"ל)

למשל -

מזוודת טרולי

מורכבת מבדים וכיסים, רוכסני מתכת או פלסטיק, גלגלי סיליקון, ידיות מתכת ועוד

המזוודה מאפשרת אחסון נייד וקומפקטי של בגדים ועוד

מספקת תועלת של נשיאת בגדים ומטלטלין חשובים עם הנוסע ליעדו וחזרה...

אפליקציית ניווט ווייז

מורכב מאפליקציה למובייל מבוססת מפה, איתור מיקום ו...

על מוצר שהוא המצאה יש אפשרות שניתן להגן מפני העתקה על ידי רישום פטנט. לצורך כך יש לפנות לעורך פטנטים לבדיקה של אפשרויות רישום הפטנט. 

על מוצרים שאינם יכולים לקבל הגנת פטנט ניתן לבדוק אפשרות הגנה על אחד המרכיבים של המוצר על ידי בעלות ייחודית על אותו המרכיב, או שמירת אותו מרכיב בסוד (אם ניתן).

על מוצרים (ושירותים) רבים לא ניתן להגן מפני חיקוי והעתקה. חשוב לזכור שאנו עוסקים ביזמות עסקית שמשמעותה הקמת עסק המבוסס על המוצר ועל כן...

ניתן להגדיר את העסק לפי אופי הפעילות שלו כגון:

עסק מסחרי - קונה ומוכר מוצרים

עסק תעשייתי - קונה חומרי גלם, מייצר מוצרים ומוכר אותם

עסק שירותי - נותן שירות ללקוחות

עסק ייעוצי - מספק ייעוץ ללקוחות

ועוד

הגדרה של אופן הפעילות של העסק תעזור לנו להבין את הפונקציות בתוך העסק כגון פיתוח, תפעול, שיווק וכד'.

יכולת מניעת חיקוי של העסק מתייחסת לעד כמה קשה לחקות את פעילות העסק, כולל פיתוח, תפעול, שיווק ועוד. למשל - עסק שהפעלתו השוטפת כרוכה בידע ו...

לכל עסק ישנם משאבים אסטרטגיים = אמצעים להפעיל את העסק.

משאבים אלה מקנים לעסק יכולות אסטרטגיות = פעולות שהעסק יכול לבצע - בפיתוח, תפעול ושיווק.

דוגמאות למשאבים ויכולות:

משאבים - מכונות, טכנולוגיה, פטנטים, אנשים עם ידע וניסיון בתחום, הסכם זיכיון או הסכם הפצה ועוד.

יכולות - יכולת לפתח מוצרים ייחודיים, יכולת להפעיל שירותים ביעילות רבה, יכולת לשווק מוצרים לשוק בבלעדיות, ועוד.

במידה ולעסק או למיזם ישנם משאבים ייחודיים, אותם הוא משכי...

מה ההבדל ביניהם?

עסקים מתחרים אלה אותם עסקים עם הגדרת עסק הדומה לעסק שלנו, אשר פונים לאותו שוק לקוחות שלנו. לרוב נקראים מתחרים ישירים. מבוססים על אבן הבניין - פעילות העסק.

מוצרים מתחרים הם פתרונות שונים לאותו צורך של שוק הלקוחות שלנו. נקראים גם תחליפים ובהרבה מקרים מסופקים על ידי מתחרים עקיפים. מבוססים על אבן הבניין - מוצר.

דוגמא יפה הממחישה את ההבדל בין עסקים מתחרים למוצרים מתחרים ניתן לראות בעולם התחבורה העירונית. ל...

אחורה >

Please reload

ליזמים

מהי יזמות

מרכז הידע ומאמרים

הזדמנויות עסקיות

קישורים ליזמים

מפגשי יזמים

תרמיקס

אודות

תקנון האתר

צרו קשר

לפרסום באתר תרמיקס

למשרדים לפי שעות

כל הזכויות שמורות © לתרמיקס - מקבוצת ט.א.ל 2019

פרטים

ז'בוטינסקי 35 רמת גן

מגדל התאומים 2 קומה E2

טלפון - 03-6129986

פקס - 0537-977300

דוא"ל - info@termiks.co.il

  • Facebook - White Circle
  • YouTube - White Circle

 Icons made by  Freepik from www.flaticon.com